Trots!

Wij zijn trots op onze jongens. Dat waren we altijd al, maar na het laatste utvecklingssamtal (evaluatiegesprek) afgelopen dinsdag lopen we bijna naast onze schoenen van trotsheid. De school had de gesprekken heel gunstig gepland. Robert van half vier tot vier en Chris van kwart voor vier tot kwart over vier. Handig! Gelukkig ging Rinus ook mee en konden we ons dus mooi opsplitsen.

Omdat Rinus de mentor van Robert nog nooit had ontmoet, ging hij met Robert mee naar juf Monique. Ja, de kinderen zijn er zelf ook bij, want het gaan tenslotte om hun ontwikkeling. Robert doet al sinds de herfstvakantie met Zweeds gewoon mee met zijn eigen klas en heeft dus geen “Zweeds voor buitenlanders” meer. Dat vonden we na net één jaar in Zweden al een hele prestatie. De overige beoordelingen zijn ook prima. Overal een voldoende voor en sommige vakken ver daarboven. Wiskunde is het meest favoriete vak bij Robert en in Engels en Duits is hij heel erg goed. Met Zweeds blijkt dat hij problemen heeft met begrijpend lezen. En laat dat nu net ook het enige probleem zijn wat in Nederland altijd bij de 10-minuten gesprekken aan bod kwam.

De mentor van Chris nam het niet zo nauw met de afgesproken tijd. Pas vijf minuten voor 4 konden we binnenkomen maar na 10 minuten stonden we ook alweer buiten. Juf Linda had een mooie presentatie voorbereid maar de computer liet het afweten. Dus vroeg ze meer aan ons of wij nog vragen hadden. Want ook over Chris zijn alle leraren zeer tevreden.  Zijn resultaten zijn allemaal ruim voldoende tot goed.

En dat vinden wij toch echt iets om trots op te zijn. Dat onze jongens goed zijn in wiskunde, Engels en Duits is heel fijn. Maar bij alle andere vakken ben je toch voor een groot gedeelte afhankelijk van je kennis van het Zweeds. Als je dan dus ook voor geschiedenis, aardrijkskunde, biologie, maatschappijleer en noem maar op voldoende scoort na anderhalf jaar in Zweden, dat vinden wij een pluim waard. Zelfs voor sport krijgen ze proefwerken en ook voor tekenen en muziek.

En al kent het Zweedse onderwijs dan geen puntenstelsel zoals in Nederland, beoordeeld wordt er wel. Ze zijn pas overgestapt naar het Amerikaanse model. A = uitmuntend, dus een 10 en E = voldoende, een 6-. Een F is onvoldoende en lager wordt er niet gegeven. Robert krijgt nog geen rapport en op dat van Chris staan alleen C of hoger. Super toch!

Dus hier de veren, jongens, voor in je ……..

Afhankelijk van het aantal A’s, C’s en E’s wordt een vervolgopleiding gekozen. Heb je alleen E ga je naar een voorbereidende beroepsopleiding en met veel A’s kun je naar een opleiding op Atheneum/Gymnasium niveau om daarna te gaan studeren.  Chris heeft nog een beetje tijd. Na dit schooljaar moet hij kiezen. In februari 2013 moet hij al ergens aangemeld zijn. En hij weet echt nog niet wat hij wil. Moeilijk hoor.

Dit bericht werd geplaatst in Bericht. Bookmark de permalink .

Een reactie op Trots!

  1. leo wolfkamp zegt:

    Bra gjort Chris och Robert!
    Tills nästa vecka

    Groetjes Leo en fam.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.